FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven

FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven

Gepubliceerd op 05-12-2016 om 11:13
rolstoelbus

De taxibranche is door te weinig handhaving en controle een chaos geworden, vindt FNV Taxi. Deregulering is niet de oplossing, maar zal juist zorgen voor meer problemen. De vakbond wil dat het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs blijft bestaan, zodat niet nog meer chauffeurs de markt betreden terwijl de hoeveelheid werk hetzelfde blijft.

Het is door de jaren heen steeds gemakkelijker geworden om in Nederland als taxichauffeur aan de slag te gaan, zo constateert de vakbeweging. Nu willen marktpartijen, waaronder Uber, het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs versoepelen, zodat er meer mensen kunnen toetreden tot de markt. FNV Taxi vindt dat een buitengewoon slecht idee. Minke Jansma van FNV: “De markt is zwaar overspannen, zowel in de straattaxi als in het doelgroepenvervoer. Dit jaar zijn al meer dan 7.000 examens aangevraagd. Een tekort aan chauffeurs is er dus niet.”

De vakbond wijst er op dat ervaren en vakbekwame chauffeurs door faillissementen van werkgevers door aanbestedingen op prijs hun werk zijn kwijtgeraakt, terwijl het UWV en gemeenten met subsidieregelingen veel chauffeurs hebben opgeleid. Volgens FNV Taxi worden die mensen opgeleid voor een tijdelijk contract, om vervolgens net als die ervaren mensen in de WW of bijstand terecht te komen.

Professionele rol chauffeur

Het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs moet dan ook blijven om de markt te beschermen en de broodnodige kwaliteit te behouden. Jansma: “Nog geen 60 procent van de examenkandidaten slaagt. Als je de regels versoepelt, daalt de kwaliteit. Elke dag zijn vele taxichauffeurs op pad om zieken, schoolkinderen met een beperking, rolstoelgebruikers en andere klanten te vervoeren van A naar B. Straattaxi is slechts een klein onderdeel van de taximarkt”, benadrukt zij.

“Meer dan 80 procent van de taxichauffeurs in Nederland is werkzaam in het zorgvervoer. In het examen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de professionele rol van de taxichauffeur: hoe om te gaan met passagiers, met kwetsbare groepen die zorg en aandacht nodig hebben, hoe je een rolstoel vastzet, enzovoorts. Daarnaast worden de verkeersregels en het autorijden deels opnieuw getoetst. De kwaliteit van de dienstverlening zou juist verhoogd kunnen worden door meer kwaliteitsaspecten mee te nemen in het vakbekwaamheidsexamen. Niet minder regels, maar een betere handhaving.”

Juist meer handhaving

De werkwijze van Uber helpt wat de vakbond betreft ook niet. Vorige week werd het bedrijf beboet voor het bemiddelen tussen chauffeurs en taxibedrijven middels een illegale pachtconstructie, al ging het volgens Uber zelf om een geaccepteerde constructie.

“Een zzp’er ben je als je een eigen voertuig, een eigen vergunning en meerdere opdrachtgevers hebt. Een echte zzp’er bepaalt zelf voor welk tarief hij of zij een rit aanvaardt. Bij Uber wordt dit van bovenaf opgelegd. Ook rijden deze zogenaamde zzp’ers bij Uber op de vergunning van een ander. Echte ondernemers hebben hier last van en de schijn-zzp’er kan er niet van rondkomen, is niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en heeft geen pensioenvoorziening. Nog meer deregulering zorgt voor nog meer werkende armen. Er moet juist meer handhaving komen”, aldus Minke Jansma.

Onderzoek naar examen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd het taxi-examen te onderzoeken. Uitgangspunt hierbij is dubbelingen met het examen voor het rijbewijs te voorkomen. “Vorig jaar is de taxiwet geëvalueerd. Mede door de opkomst van de taxi-apps wilden we kijken of we de wetgeving kunnen moderniseren om tegemoet te komen aan innovaties”, zegt woordvoerder Karin van Rooijen van het ministerie. “Het onderzoek naar dubbelingen in het examen is een van die maatregelen. Dit hebben we onlangs opgestart. Wanneer dit is afgerond, is lastig te zeggen. De sector zelf wordt hier ook in geconsulteerd.”

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This