Nieuws

FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven

FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven Gepubliceerd op 05-12-2016 om 11:13 De taxibranche is door te weinig handhaving en controle een chaos geworden, vindt FNV Taxi. Deregulering is niet de oplossing, maar zal juist zorgen voor meer problemen. De vakbond wil dat het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs blijft bestaan, zodat niet nog meer chauffeurs de markt betreden terwijl de hoeveelheid werk hetzelfde blijft. Het is door de jaren heen steeds gemakkelijker geworden om in Nederland als taxichauffeur aan de slag te gaan, zo constateert de vakbeweging. Nu willen marktpartijen, waaronder Uber, het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs versoepelen, zodat er meer mensen kunnen toetreden tot de markt. FNV Taxi vindt dat een buitengewoon slecht idee. Minke Jansma van FNV: “De markt is zwaar overspannen, zowel in de straattaxi als in het doelgroepenvervoer. Dit jaar zijn al meer dan 7.000 examens aangevraagd. Een tekort aan chauffeurs is er dus niet.” De vakbond wijst er op dat ervaren en vakbekwame chauffeurs door faillissementen van werkgevers door aanbestedingen op prijs hun werk zijn kwijtgeraakt, terwijl het UWV en gemeenten met subsidieregelingen veel chauffeurs hebben opgeleid. Volgens FNV Taxi worden die mensen opgeleid voor een tijdelijk contract, om vervolgens net als die ervaren mensen in de WW of bijstand terecht te komen. Professionele rol chauffeur Het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs moet dan ook blijven om de markt te beschermen en de broodnodige kwaliteit te behouden. Jansma: “Nog geen 60 procent van de examenkandidaten slaagt. Als je de regels versoepelt, daalt de kwaliteit. Elke dag zijn vele taxichauffeurs op pad om zieken, schoolkinderen met een beperking, rolstoelgebruikers en andere klanten te vervoeren van A naar B. Straattaxi is slechts een...

Amsterdam: meldpunt snorders, standplaatsen en subsidies

Amsterdam: meldpunt snorders, standplaatsen en subsidies Gepubliceerd op 13-07-2015 om 09:33   Het taxiteam van de gemeente Amsterdam stuurt regelmatig een nieuwsbrief naar de lokale taxibranche om hen op de hoogte te stellen van actuele ontwikkelingen in de hoofdstad. In deze nieuwsbrief volgt informatie over de standplaats aan de IJzijde van het Centraal Station, Amsterdamse meldingen over snorders die binnenkomen bij meldpunt, proef Leidseplein wordt verlengd, subsidie voor schone taxi’s voor Amsterdam en taxivervoer bij festivals in het Amsterdamse Bos. Snel wennen aan de standplaats aan de IJzijde Dit najaar verhuist de taxistandplaats bij het Centraals Station van de stadzijde naar de IJzijde. Voor toeristen en andere bezoekers is het direct duidelijk: de borden in het station  verwijzen vanaf het moment van opening naar de nieuwe standplaats. Dit project,  ‘wayfinding’,  wordt door de NS grondig opgepakt. Een primeur is dat de nieuwe standplaats voor het eerst ook opgenomen wordt in de overzichtskaarten  op het station waarop verder alle opstapplaatsen voor het OV zijn opgenomen. Dit sluit aan bij de wens van de gemeente om taxi als aanvullend op het openbaar vervoer te zien. Na de  opening van de nieuwe taxistandplaats zet de gemeente extra handhaving in om ervoor te zorgen dat er direct goed gebruik gemaakt gaat worden van de standplaats. Zo wordt de  ‘wenperiode’ zo kort mogelijk. Informatie over de indeling van de taxistandplaats staat op de website. Amsterdamse meldingen snorders binnen bij meldpunt De Amsterdamse meldingen van ‘snorders’ komen binnen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Volgens de Inspectie loopt het nog geen storm maar is men blij met elke melding. Een illegale taxi, oftewel ‘snorder’, kan nu gemakkelijk online worden...

SDU Gedupeerden niet in hoger beroep wegens werkmap taxi

SDU Gedupeerden niet in hoger beroep wegens werkmap taxi Gepubliceerd op 15-07-2015 om 13:39   Stichting SDU Gedupeerden gaat niet in beroep tegen de verloren uitspraak over de jarenlange torenhoge prijzen van werkmappen taxi. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi en Duco Douwstra vrezen jarenlange kostbare juridische procedures. “En het is maar de vraag wat het gaat opleveren”, vertelt Douwstra. door de torenhoge kosten van de verplichte werkmap taxi. Die was verplicht voor registratie van rij- en rijsttijden en mocht van de overheid alleen worden uitgegeven door SDU. Die rekende daar 37 euro voor, terwijl de drukkosten slechts 1,50 euro bedragen. Taxibranche De stichting wilde dus geld zien voor de taxibranche. Die heeft jarenlang de woekerwinsten van SDU betaald. De rechter wees echter onlangs die vordering af, omdat zij van mening is dat er onvoldoende economische feiten en omstandigheden werden aangevoerd dat SDU jarenlang onrechtmatig miljoenen heeft verdiend aan de taxibranche. “We konden volgens de rechter onvoldoende onderbouwen waarom de prijs exorbitant was. Want SDU voerde allerlei kosten op”, legt Duco uit. “In hoger beroep hebben we wellicht kans, maar dan moet er eerst veel geld in een rapport worden geïnvesteerd, dat onderbouwt waarom de door SDU opgegeven kosten niet kloppen. En als we daarmee dan de zaak winnen, zal SDU weer in beroep gaan in een nieuwe slepende procedure met de bijbehorende juridische kosten.” No cure, no pay Een kleine mogelijkheid ligt er wellicht in het voeren van een proces, waarbij de juridische ondersteuning via ‘no cure, no pay’ zou gaan. Douwstra: “Alleen dan moet je dan van ieder taxibedrijf individueel een machtiging ontvangen. En als we dat zouden winnen, zouden de advocaten zoveel kosten opeisen,...

Taxichauffeur kan direct over geld beschikken bij pin-betaling

  Hoewel het geld bij de klant direct wordt afgeschreven, moeten taxi-ondernemers vaak dagen, soms zelfs een week, wachten op het geld afkomstig van pinbetalingen. Volgens de noodkreet van Detailhandel Nederland een jaar geleden lopen ondernemers hierdoor jaarlijks tientallen miljoenen mis. Dat is echter niet nodig met de myPOS, een nieuwe mobiele betaalautomaat. Daarmee kunnen ondernemers vanaf nu direct over hun geld beschikken. Om direct te kunnen uitbetalen, maakt Heights (de distributeur van de myPOS betaalterminal in Nederland) gebruik van een speciale betaalrekening. Dit is een e-Money rekening met een eigen uniek IBAN-nummer waar de betalingen naar worden overgemaakt. Pinnen “Zo kan een taxichauffeur zijn klanten pinnend laten betalen voor de taxirit, waarna hij dit geld dezelfde avond nog kan gebruiken om zijn auto vol te tanken”, licht Anthony Notos, directeur van Heights toe. Volgens hem zijn de myPOS betaalterminals zeer geschikt voor de kleinere ondernemers. “In tegenstelling tot andere pinautomaten zit de ondernemer met de myPOS niet vast aan een contract of abonnementskosten. Er is een vaste transactie-fee. En ook in de aanschaf is de myPOS een flink stuk goedkoper. Vooral voor kleinere ondernemers, zoals de glazenwasser, marktkoopman of schoonheidsspecialiste, worden pinbetalingen hiermee een stuk betaalbaarder.” Contactloos Ondanks de lage kosten is de myPOS overigens een échte mobiele betaalterminal die niet verward moet worden met een pin-reader, waarbij de ondernemer ook nog een speciale app op zijn smartphone of tablet moet installeren. Klanten kunnen met elke bankpas of creditcard en zelfs contactloos betalen. Hierbij rekent de klant bedragen tot en met 25 euro zonder pincode af, door zijn betaalpas kort tegen de betaalautomaat te houden....

Mercedes-Benz op AutoRai: Maybach

Mercedes-Benz is niet alleen met 16 uiteenlopende modellen – waaronder enkele nationale en showprimeurs, op stand 10.100 van de AutoRAI vertegenwoordigd. De AutoRAI kent een aantal bijzondere paviljoens en speciale themalocaties en ook daar zijn diverse klassieke, actuele en autosportmodellen van Mercedes-Benz te zien. Allereerst is er in de Star Lounge van Mercedes-Benz een beursprimeur tentoongesteld: de Mercedes-Maybach S-Klasse. Qua uitrusting voldoet dit topmodel in de S-Klasse-lijn – de stilste productieauto ter wereld – aan de hoogste eisen op het gebied van comfort. Alle technologische highlights van de S-Klasse zijn vanzelfsprekend ook beschikbaar. B-Klasse Electric Drive In het AutoRAI buitenpark is Mercedes-Benz bij de innovatieve testritten aanwezig met modellen met alternatieve aandrijving. Zo kunnen bezoekers een testrit maken met de B-Klasse Electric Drive. Deze volledig emissievrije Mercedes-Benz met 132 kW sterke elektromotor heeft volgens NEDC gecombineerd verbruik van 16,6 kWh/100 km en komt bij zakelijke inzet in aanmerking komt voor slechts 4% bijtelling. Ook kan men op de AutoRAI als eerste in Nederland dynamisch kennismaken met de C 350 e. De PLUG-IN HYBRID kenmerkt zich door een CO2-uitstoot van 48 gram (Estate: 49 gram) en een gecombineerd vermogen van 205 kW (279 pk) en valt bij zakelijk gebruik in de aantrekkelijke 7%-bijtellingscategorie. Intelligent Drive Op het verkeersplein van de toekomst worden de veiligheidsaspecten van Mercedes-Benz Intelligent Drive gepresenteerd: zo kunnen de bezoekers onder andere ervaren hoe het is om met een deels autonoom rijdende C-Klasse deel te nemen aan stop&go verkeer. Onderwerpen: elektrische...

UberPop nu in heel Duitsland 35 cent/km als carpoolservice

UberPop nu in heel Duitsland 35 cent/km als carpoolservice | TaxiPro Uber in Duitsland heeft eindelijk toegegeven aan de rechterlijke uitspraken tegen de dienst. UberPop is voortaan in heel Duitsland een échte meerijdservice. Klanten betalen 35 cent per kilometer zonder starttarief, waardoor er geen geld meer verdiend wordt door chauffeurs. Want 35 cent per kilometer is de maximale onkostenvergoeding voor autodelen in Duitsland. Uber Duitsland heeft de nieuwe tarieven in een blogpost aangekondigd. De wijziging van de strategie is veroorzaakt door een dreigende boete van 400.000 euro als gevolg van de zaak aangespannen door Taxi Duitsland. Rechtssysteem “Vanzelfsprekend erkennen wij het rechtssysteem. Daarom zal de prijs van UberPop in München en Frankurt (en eerder al Berlijn, Dusseldorf en Hamburg red.) verlaagd worden tot 35 cent per kilometer om zo de dienst te kunnen blijven aanbieden”, meldt Uber Duitsland. Het Amerikaanse bedrijf begrijpt wel dat het voor de chauffeurs nu veel minder interessant is om te rijden voor UberPop. “Daardoor zal het de komende tijd moeilijk zijn om een chauffeur te bestellen”, meldt Uber. De dienst is nu bezig met het uitbreiden van de legale UberBlack-service, waarbij gebruik wordt gemaakt van échte taxi’s met vergunning. Bart...
Share This